چارچوب کلی برای گزارش پیشرفت پایان نامه

برای ساماندهی بهتر در انجام پایان نامه و گزارش های پیشرفت آن و همچنین تسریع در روند مستندسازی پایان نامه، چارچوب کلی زیر در ده بند اصلی و مهم برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که رعایت آن برای همه دانشجویانی که پروپوزال آنها تایید شده است، الزامی و ضروری است:



یک: تدوین سه گزارش اصلی؛ روند کلی انجام پایان نامه از آغاز تا پایان، شامل سه گزارش اصلی خواهد بود: گزارش یکم تعریف و بیان مساله به طور دقیق است که در پروپزال - پیشنهاد موضوع پایان نامه- بخش عمده ی آن انجام می شود. این گزارش به تعیین محدوده ی مساله، اهمیت حل مساله و موارد کاربرد آن می پردازد. همچنین اشاره کلی به مبانی نظری پایان نامه در این گزارش ضروری است. گزارش دوم به مرور، معرفی و مقایسه کارهای انجام شده، می پردازد و در ادامه مبانی نظری پایان نامه به طور دقیق و با جزییات کامل تشریح می شود. در پایان این گزارش و بر اساس مقایسه ای که بین روش ها ی موجود انجام می شود، باید مسیر ادامه پایان نامه به خوبی مشخص یا قابل پیش بینی باشد. گزارش سوم، روش، مدل، معماری و یا چارچوب پیشنهادی و نتایج حاصل از آن را دربرمی گیرد. در واقع گزارش سوم، به کار اصلی پژوهشی دانشجو می پردازد که روش پیشنهادی چیست؟ چگونه مدل و شبیه سازی شده است؟ ارزیابی چگونه و بر اساس چه معیارهایی انجام شده و نتایج ارزیابی چه بوده است؟ این سه گزارش در فصول پایان نامه، پخش و بخش بندی می شوند که تعداد فصول پایان نامه بستگی به موضوع پایان نامه و مبانی نظری آن دارد. البته در کنار سه گزارش اصلی، گزارش های فرعی و مکمل در صورت لزوم، امکان پذیر خواهد بود.

دو: تاکید و تمرکز روی بررسی محتوایی مطالب؛ به منظور تمرکز روی بررسی محتوایی گزارش ها در روند انجام پایان نامه، ضروری است گزارش ها از نظر نگارشی - املایی، انشایی و ساختاری - بدون نقص باشند که متاسفانه بیشتر دانشجویان در روند انجام کارهای پژوهشی در این خصوص اطلاعات کافی ندارند. از این رو لازم و ضروری است که هر دانشجو، شخصا برای کسب تبحر لازم در این زمینه، همراه با تمرین فراوان، از منابع مناسب و مرتبط در این خصوص، نهایت استفاده را داشته باشد. در ادامه فقط برای نمونه دو کتاب معرفی شده است:


نقیان فشارکی، مهدی راهنمای تدوین گزارش های علمی و فنی ویراست دوم، انتشارات یا مهدی، 1380.


عليدوستي، سيروس، و مريم ناخدا، راهنمای نگارش گزارشهاي علمي و فني. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران، 1385.

مطالعه این نوع کتاب ها و منابع از یک سو، باعث علمی تر شدن نوشتارهای شما - گزارش، مقاله و پایان نامه - و از سوی دیگر سبب تسریع در تکمیل کار پژوهشی شما خواهد شد.

علاوه بر مطالعه کتاب های نگارشی و سبک گزارش نویسی، استفاده از نرم افزارهای مدیریت منابع علمی نظیر Mendeley , Zotero , EndNote و ویرایش کننده های متن، نظیر ویراستیار توصیه می شود. نرم‌افزار ویراستیار به عنوان افزونه ای برای مایکروسافت وُرد، دارای قابلیت‌های غلط یاب املایی، اصلاح نویسه‌های متن و اصلاح نشانه‌گذاری است. استفاده از این ابزارهای نرم افزاری، قطعا در بلندمدت سبب کاهش زمان و افزایش دقت نگارشی در تدوین گزارش های علمی خواهد شد.

سه: انواع منابع و مراجع برای مطالعه و بررسی موضوع؛ مقاله ها، پایان نامه ها و کتاب ها سه منبع اصلی برای جمع آوری اطلاعات و در عین حال بررسی روش های موجود برای یک مساله - موضوع - هستند. از این سه نوع منبع اصلی، معمولا مقاله ها بیشترین استفاده در مطالعه و پژوهش دارند، زیرا بیشتر آنها به معرفی جدیدترین روشها و دستاوردهای مرتبط با موضوع می پردازند. با این وجود برای اثربخشی بیشتر، استفاده از منابع مرتبط به روز و معتبر، ضروری است تا روند انجام پایان نامه با انحراف و دوباره کاری کمتری مواجه شود.

چهار: چگونگی تحویل و ارائه گزارش ها؛ برای اینکه تاریخچه ای از روال پیشرفت کار به صورت مستند و مکتوب ایجاد شود، گزارش های پیشرفت انجام پایان نامه در مراحل مختلف، به صورت پرینت شده، به راهنما جهت بررسی تحویل داده می شود و برای بررسی هر گزارش پرینت شده، به طور متوسط یک تا چهار هفته زمان لازم است. از این رو لازم است زمان بندی مناسبی برای تحویل و ارائه گزارش ها داشته باشید تا با محدودیت زمانی مواجه نشوید.

پنج: نهایی سازی گزارش ها؛ پس از اینکه گزارش بررسی و نهایی شد، فایل نهایی گزارش در قالب ورد و پی دی اف به صورت زیر نامگذاری و ایمیل می شود:
NameStudent_RepNumber_Date
مثلا
Mirzaie_Rep01_930505
حتما نام فایل ها انگلیسی باشد نه فارسی.

شش: کدنویسی؛ معمولا بخش کدنویسی و یا شبیه سازی زمان و حوصله بیشتری نسبت به سایر بخش ها پایان نامه لازم دارد، بنابراین سعی شود که همزمان با گزارش های اولیه، مبانی لازم برای کدنویسی را بیاموزید تا در مراحل پایانی با محدودیت زمانی مواجه نشوید.

هفت: پایان پروژه؛ هنگامی روند مطالعه، بررسی مطالب و منابع موجود، کدنویسی، شبیه سازی و ارزیابی نتایج در پایان نامه، به پایان می رسد که دست کم، اهداف تعریف شده در پروپوزال، محقق شده باشد و این یعنی یافتن پاسخ های مناسب، منطقی و توجیه پذیر برای پرسش هایی کلیدی و اصلی پروپزال. در عین حال، لازمه رسیدن به این موفقیت، پشتکار، انگیزه بالا، پشتوانه علمی، تلاش فراوان، برنامه ریزی مناسب، گفتگوی منظم و هم فکری با افراد متخصص و مرتبط با پایان نامه است. لازم به یادآوری است که دلایل شخصی، کاری یا ادامه تحصیل به هیچ وجه دلایل موجهی برای پایان دادن به پروژه نیستند. بنابراین در آغاز پایان نامه، برنامه ریزی و پی گیری مناسبی داشته باشید تا پایان نامه با بهترین کارآیی، به سرانجام برسد. همچنین ضروری است که حدود یک ماه پیش از تاریخ دفاعیه فرضی پایان نامه، همه امور اصلی مربوط به آن نظیر تایپ و ویرایش فصل ها، ارزیابی نتایج و سایر بررسی ها، به پایان رسیده و نهایی شده باشد تا در این فاصله یک ماه به کارهای ادرای لازم برای تعیین تاریخ دقیق دفاعیه، بپردازید. به دلیل قوانین، بخش نامه ها و ضوابط دم به دم و خلق الساعه ای که ممکن است هر از گاهی در دانشگاه مربوطه، اعلام و اجرا شود، لازم است که برای تعیین تاریخ تقریبی دفاعیه، حدود چند ماه زودتر - دو تا چهار ماه پیش از دفاعیه - اقدام نمایید. رعایت این بازه، بسیار لازم و ضروری است و عواقب عدم رعایت این بازه زمانی، به عهده خود دانشجوست. از سوی دیگر، پس از آنکه تاریخ تقریبی دفاعیه، مشخص شد، دانشجو ملزم و متعهد می شود تا در این تاریخ تقریبی، پایان نامه را به نتایج قابل قبولی برای جلسه دفاعیه برساند.


هشت: تدوین و ارسال مقاله های پژوهشی؛ هر دانشجویی می تواند مقاله یا مقاله هایی از پایان نامه خود، تهیه و تدوین نماید. با این وجود هر گونه مقاله ای که در روند انجام پایان نامه تهیه و تدوین می شود، حتما با هماهنگی استاد راهنما و در صورت لزوم استاد مشاور خواهد بود و تعیین کنفرانس یا مجله برای مقاله پژوهشی و ارسال آن هم، با مشورت و هماهنگی استاد راهنما انجام می شود. بنابراین هیچ مقاله ای بدون هماهنگی ارسال ننمایید. معمولا مقاله های اولیه برای کنفرانس و همایش ها و درصورت مناسب بودن کار پژوهشی انجام شده، مقاله های بعدی به مجله ها، ارسال خواهد شد. با این توضیح، هر گونه ارسال مقاله ای با هماهنگی استاد راهنما و در صورت لزوم استاد مشاور، انجام می شود. برای این منظور لازم است، خود دانشجو، شخصا با مطالعه کتاب های مرتبط با مقاله نویسی، بررسی سبک و سیاق مقاله های خوب و عالی، با روش مقاله نویسی به طور علمی و عملی، آشنا شود و تسلط نسبی در این خصوص کسب نماید. بنابراین لازمه این تسلط، مطالعه و تمرین زیاد خواهد بود. معمولا تهیه و تدوین مقاله در مراحل پایانی که کار پژوهشی به نتایج قابل قبولی رسیده است، انجام می شود. هر دانشجویی حداکثر تا سه ماه بعد از دفاعیه، می تواند به تدوین و ارسال مقاله اقدام نماید.

نه: عناوین فصل های پایان نامه؛ معمولا تعداد فصول به موضوع پایان نامه بستگی دارد. با این حال در روال رایج فصل بندی پایان نامه ها، فصل یکم با عنوان مقدمه خواهد بود که شامل بخش های اصلی بیان مسئله، انگیزه ها و اهداف پژوهش، روش تحقیق، نوآوری ها و ساختار پایان نامه است. فصل دوم به پیشینه موضوع اختصاص دارد. یک یا دو فصل مربوط به مبانی نظری پایان نامه است. همچنین یک یا دو فصل به روش، مدل یا الگوریتم پیشنهادی، شبیه سازی و ارزیابی آن می پردازد. فصل آخر هم جمع بندی و کارهای آینده خواهد بود. با این وجود اگر دانشگاه یا گروه مربوطه، دستورالعمل مشخص و معینی برای فصل بندی ارائه کرده است، رعایت آن دستورالعمل، توسط دانشجو الزامی است.

ده: تعداد جلسات برای گفتگو و یا تحویل گزارش پیشرفت پایان نامه؛ همانطور که در بند چهارم اشاره شد، ارزیابی پیشرفت کار مبتنی بر گزارش های پرینت شده در مراحل مختلف پایان نامه است، به گونه ای که هر گزارش پرینت شده پس از تحویل، بررسی و موارد اصلاحی در متن گزارش، مشخص می شود و سپس گزارش بررسی شده، به دانشجو برگردانده می شود تا موارد تعیین شده اصلاح یا تکمیل گردد. بنابراین بیشتر تعامل ها جهت ارائه گزارش پیشرفت پایان نامه، به صورت مکتوب و مستند بر اساس گزارش های پرینت شده، خواهد بود. این گزارش ها، می تواند از طریق پست به آدرس پستی دانشگاه ارسال شود و لازم نیست حتما دانشجو شخصا گزارش را حضوری تحویل دهد. برای مواردی هم که صحبت حضوری، لازم و ضروری باشد، تاریخ و زمانی از طریق ایمیل، هماهنگ می شود. با این وجود لازم است که تعداد جلسات حضوری و ایمیل ها بین دانشجو و راهنما، جهت ارائه گزارش پیشرفت پایان نامه، مکاتبه الکترونیکی و گفتگو درمورد برخی سوالات و ابهامات پایان نامه، حد متعادل ومناسبی داشته باشد یعنی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. منظور از زیاد این است که برای هر موردی و هر سوالی نیاز به ایمیل و یا مراجعه حضوری نیست، زیرا برخی از سوالات با جستجو و با پرس و جو یا مطالعه کتاب های مرتبط، پاسخ آنها به سادگی قابل دسترس است. در عین حال اینگونه هم نباشد که پس از تایید موضوع، یکدفعه و ناگهان، پایان نامه به اصطلاح پایان یافته، ارائه شود. به طور معمول ارائه گزارش پیشرفت پایان نامه، سه یا چهار هفته یکبار، حد نسبتا متعادلی است؛ یعنی حدودا هرماه، یک گزارش از روند پیشرفت پایان نامه، حد نسبتا متعادل و مناسبی محسوب می شود.

هماهنگی جهت تحویل حضوری گزارش، ارائه گزارش پیشرفت کار، صحبت در مورد پایان نامه و یا ویرایش مقاله ارسالی مرتبط با پایان نامه، حدودا یک هفته زودتر، از طریق ایمیل،انجام می پذیرد. رعایت این بازه زمانی، قطعا باعث برنامه ریزی بهتر و موثرتر خواهد شد.
نکته بسیار مهم دیگر، اخذ کد پایان نامه است که برای برگزاری جلسه دفاعیه، در ببیشتر دانشگاه ها ضروری است. با توجه به اینکه ظاهرا قوانین، بخش نامه و ضوابط مربوط به کد پایان نامه، در دانشگاه های مختلف، متفاوت اجرا و تفسیر می شود و همچنین خود این ضوابط دم به دم و خلق الساعی است، لازم است هر دانشجو شخصا، پیگیر مساله اخذ کد پایان نامه باشد تا در هنگام دفاع، با مشکلی مواجه نشود.

پی نوشت: چنانچه در توضیحات این چارچوب پیشنهادی، نکته یا مطلب مهمی فراموش شده است، لطفا از طریق ایمیل یا بخش نظرات مطرح بفرمایید تا چارچوب جامع تر و کامل تری تدوین شود. تلاش خواهد شد تا در گذر زمان و کسب تجربه های مفیدتر، توضیحات و جزییات بیشتر، به بندهای این چارچوب در راستای شفاف سازی و ابهام زدایی بیشتر، اضافه شود. بنابراین دانشجویانی که در حال انجام پایان نامه و تدوین گزارش های پیشرفت کار خود هستند، بهتر است هر چند هفته یکبار، مطالب این چارچوب را دقیق ،مرور و مطالعه نمایند تا اگر توضیحات و جزییات بیشتری به یکی از موارد بالا، اضافه شد، کاملا مطلع و آگاه باشند. برای دانستن اینکه آیا توضیحات و جزییاتی اضافه شده است، می توانید تاریخ آخرین به روز رسانی را مدنظر قرار دهید.

پيوست های راهنمای انجام پایان نامه

Useful Files


آخرین به روز رسانی: 95/01/08



:: موضوعات مرتبط: پایان نامه کارشناسی ارشد
:: برچسب‌ها: پایان نامه
ن : K. Mirzaie
ت :

Complex Dynamical Networks

Fall 1396

Instructor: Kamal Mirzaie

| Description | Lectures | Tools & Softwares | References | DataSets | Films |
 
 
Prerequisites: The prerequisites for this course are "Discrete Mathematics" and "Alorithm Design". The background in discrete math is essential. You should be used to reasoning about graphs.

Description

In the context of network theory, a complex network is a graph (network) with non-trivial topological features—features that do not occur in simple networks such as lattices or random graphs but often occur in graphs modelling of real systems. The study of complex networks is a young and active area of scientific research (since 2000) inspired largely by the empirical study of real-world networks such as Computer Networks, technological networks, brain networks and Social Networks. - From Wikipedia, the free encyclopedia

This course covers theory and modeling of real-world networks such as computer, social, and biological networks where the underlying topology is a dynamically growing complex graph. Many phenomena in nature can be modeled as a network. Researchers from many areas including computer science, engineering, epidemiology, mathematics, physics, and biology have been studying complex networks of their field. Scale-free networks and small-world networks are well known examples of complex networks. These networks have been identified in many fundamentally different systems.

Network is named scale-free, if its degree distribution, i.e., the probability that a node selected uniformly at random has a certain number of links (degree), follows a particular mathematical function called a power law. The power law implies that the degree distribution of these networks has no characteristic scale.

A network is called a small-world network by analogy with the small-world phenomenon (popularly known as six degrees of separation). The small world hypothesis, which was first described by the Hungarian writer Frigyes Karinthy in 1929, and tested experimentally by Stanley Milgram (1967), is the idea that two arbitrary people are connected by only six degrees of separation, i.e. the diameter of the corresponding graph of social connections is not much larger than six. In 1998, Duncan J. Watts and Steven Strogatz published the first small-world network model, which through a single parameter smoothly interpolates between a random graph and a lattice.

Lectures


Tools & Softwares

Tools

  • GraphLab : scalable network analysis (Python, C++)
  • graph-tool : A python module to help with statistical analysis.
  • GUESS : An exploratory data analysis and visualization tool.
  • iGraph : A software package for creating and manipulating undirected and directed graphs.
  • IVC : InfoVis Cyberinfrastructure is a collection of data analysis and visualization algorithms.
  • JUNG : A Java Universal Network/Graph Framework.
  • Net : A program for the creation and statistical analysis of large networks.
  • NetLogo : A multi-agent programmable modeling environment.
  • NetworkX : A Python package for studying the structure, dynamics, and functions of complex networks.
  • Pajek : A simple network visualization tool allowing to interactively manipulate the network. ( Pajek manual)
  • UCINET : A social network visualization and analysis tool.

Visualization

  • Cytoscape : Network visualization software
  • yEd Graph Editor : Network visualization software
  • Graphviz : A simple network visualization tool available for a variety of platforms
  • Gephi :Network visualization software
  • graph-tool : Network analysis and visualization software
  • webweb : Network visualization tool joining Matlab and d3
  • MuxViz :Multilayer analysis and visualization platform

MATLAB

References

Text Books

Journals

Useful Links

DataSets

Films


If you have any comments and suggestions about the class and my teaching course, or you know any links about this course, you can send me a mail. I would really appreciate your feedback. Also, If you happen to find an incorrect or non-functional link, please inform me.


Description - Lectures - Tools & Softwares - References - DataSets - Films

Last Update: 96/09/16


:: موضوعات مرتبط: شبکه های پیچیده پویا
:: برچسب‌ها: شبکه, شبکه های پیچیده, شبکه های پیچیده پویا
ن : K. Mirzaie
ت :

Knowledge Base Management

Spring 1397

Instructor: Kamal Mirzaie

Description - Lectures - Grading - Languages and Tools - References - Useful Links

Description

A knowledge base (KB) is a technology used to store complex structured and unstructured information used by a computer system. The original use of the term knowledge-base was to describe one of the two sub-systems of a knowledge-based system. A knowledge-based system consists of a knowledge-base that represents facts about the world and an inference engine that can reason about those facts and use rules and other forms of logic to deduce new facts or highlight inconsistencies. - From Wikipedia, the free encyclopedia

This course covers ....

Lectures

 


Grading

Your performance will be assessed by assignments, project, class participation and final exam. Their weights are:

  •     Final Exam: 70%
  •     Project Report: 30%
Assignments have to be typed, if you want them corrected. All of students must work on assignments individually. The assignments play a crucial part in understanding the course material and must be turned in by class time on the due date for full credit. Participation means coming to class, asking questions, taking part in discussions and so on.

Languages and Tools

  • WordNet : WordNet® is a large lexical database of English.
  • JADE :(Java Agent DEvelopment Framework) is a software Framework fully implemented in the Java language.
  • JadeX : is a Belief Desire Intention (BDI) reasoning engine that allows for programming intelligent software agents in XML and Java.
  • Protégé : is a free, open source ontology editor and a knowledge acquisition system.
  • SOAR : is a general cognitive architecture for developing systems that exhibit intelligent behavior.
  • OpenCyc : for the Semantic Web.
  • OpenCyc : is the open source version of the Cyc(r) technology.
  • ACT-R : is a cognitive architecture.
  • Java ACT-R : A Java Simulation & Development Environment for the ACT-R Cognitive Architecture.
  • ProBase : A Probabilistic Knowledgebase
  • TMAPI :Common Topic Maps Application Programming Interface
  • Wandora : the knowledge management application
  • IKVM.NET is an implementation of Java for Mono and the Microsoft .NET Framework.
  • Apache Jena : A free and open source Java framework for building Semantic Web and Linked Data applications.
  • NetLogo : A multi-agent programmable modeling environment.

References


If you have any comments and suggestions about the class and my teaching course, or you know any links about this course, you can send me a mail. I would really appreciate your feedback. Also, If you happen to find an incorrect or non-functional link, please inform me.

Description - Lectures - Grading - Languages and Tools - References - Useful Links

Last Update: 96/12/10


:: موضوعات مرتبط: مدیریت پایگاه دانش
:: برچسب‌ها: دانش, پایگاه دانش, مدیریت پایگاه دانش
ن : K. Mirzaie
ت :


راهنمای درس سمينار كارشناسی ارشد

همه ی دانشجويان كارشناسی ارشد رشته های مهندسی كامپيوتر در گرایش های مختلف، درس دو واحدی با عنوان "سمينار" دارند که هدف اصلی آن، آشنایی با یکی از موضوعات به روز در حوزه ی رشته تحصیلی است. به عبارت دیگر، یک مشق پژوهشی است که هر چه بهتر، علمی و فنی تر انجام شود، می تواند به عنوان سرمشقی خوب و مناسب، در سایر کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.


در درس سمینار، پس از تعیین موضوع و محدوده ی کلی سمینار- تعیین پرسش پژوهشی- کارها و پژوهش هایی که تا کنون در خصوص این موضوع انجام شده است، مطالعه و بررسی می شود. می توان انجام سمینار را در سه بخش - سه گام - اصلی و مهم خلاصه کرد که دو بخش نخست، لازم و ضروری است و بخش سوم، جهت انجام بهتر و عملی تر درس سمینار، پیشنهاد می شود:

بخش یکم: انتخاب موضوع و تعیین محدوده ی آن؛
انتخاب یا تعیین موضوع سمینار به صورت توافقی - گفتگو دانشجو با مدرس - است، بنابراین اگر توافقی برای موضوع حاصل نشود، اخذ سمینار با مدرس منتفی است و دانشجو با سایر مدرسین برای تعیین موضوع، صحبت خواهد کرد. پس از تعیین و توافق بر موضوع کلی سمینار، در این مرحله، تلاش می شود با مطالعه ی دقیق تر موضوع و بررسی جوانب آن، اطلاعات لازم و اولیه ی مرتبط ، جمع آوری شود. بر اساس این اطلاعات، موضوع امکان سنجی خواهد شد. به عبارت دیگر این مرحله به این موارد می پردازد که چالش های اصلی در این موضوع پژوهشی چیست؟ در منابع به روز تا کنون، چگونه این چالش ها، حل و بررسی شده اند؟ از چه روش ها یا رویکردهایی عمدتا در این خصوص استفاده شده است؟ دستاورد این بخش یا این گام؛ بیان و توصبف مساله به زبان ساده و روان خواهد بود.

بخش دوم: بررسی راه حل ها، روش ها و یا مدل های موجود برای مساله؛
پس از بیان مساله و تعیین محدوده ی آن، گام دوم، دقیق تر شدن روی جزییات، راه حل ها، روش ها ، مدل ها و یا چارچوب های موجود برای مساله است. برای رسیدن به این مقصود، ضروری است روش هایی که تاکنون برای مساله و موضوع، مطرح شده است، از زوایا و دیدگاه های مختلف بررسی و مقایسه شود که اصطلاحا "Literature Review" نامیده می شود. مقاله ها، پایان نامه ها و کتاب ها سه منبع اصلی برای جمع آوری اطلاعات و بررسی روش های موجود برای یک مساله - موضوع - هستند. از این سه نوع منبع اصلی، معمولا مقاله ها بیشترین استفاده در مطالعه و پژوهش دارند، زیرا بیشتر آنها به معرفی جدیدترین روشها و دستاوردهای مرتبط با موضوع می پردازند. با این وجود برای اثربخشی بیشتر، استفاده از منابع مرتبط به روز و معتبر، ضروری است.


بخش سوم: حل یک مثال با یکی از روش ها؛
پس از بررسی و مقایسه روش های موجود برای مساله، بهتر است یکی از مثال های ساده مرتبط با موضوع سمینار، با یکی از روش هایی که به نظر مناسب می رسد، به طور دقیق، تحلیل و بررسی شده و در صورت امکان در قالب یک کد ساده، اجرا یا شبیه سازی شود. قطعا با کدنویسی و یا شبیه سازی یک روش، نکات بیشتر و ظریفی هویدا خواهد شد. در نتیجه انتخاب روش یا روش های مناسب تر برای حل مساله موردنظر، ساده تر و علمی تر می شود.

حاصل این سه بخش یا سه گام در قالب گزارش کتبی سمینار تهیه و تهیه خواهد شد. تدوین گزارش کتبی، پیش از ارائه شفاهی، ضروری است. بنابراین ارزیابی سمینار شامل دو فاز مهم خواهد بود: یک؛ ارائه گزارش کتبی و دو؛ ارائه شفاهی.
ارزیابی گزارش کتبی سمینار، مبتنی بر گزارش های پرینت شده است، به گونه ای که هر گزارش پرینت شده پس از تحویل، بررسی و موارد اصلاحی در متن گزارش، مشخص می شود و سپس گزارش بررسی شده، به دانشجو برگردانده می شود تا موارد تعیین شده اصلاح یا تکمیل گردد. برای آشنایی با سبک علمی گزارش نویسی و در راستای کاهش نواقص املایی، انشایی و ساختاری گزارش و همچنین فراگیری روش های مناسب ارائه شفاهی، ضروری است موارد زیر به طور کامل و دقیق رعایت شود:


چگونگی ارزیابی سمینار؛
برای ارزیابی سمینارها، معیارهایی نظیر محتوای گزارش یعنی میزان علمی بودن آن، شیوه نگارش و رعایت اصول فنی گزارش نویسی، تحویل به موقع گزارش ها و انجام اصلاحات پس از تعیین موارد اصلاحی یا تکمیلی، اجرای یک مثال مرتبط با سمینار همراه با تحلیل کد و تصویب پروپوزال درنظر گرفته می شود. در جدول زیر این معیارها همراه با درصد تاثیرشان، خلاصه شده است.


معیار درصد تاثیر
ارزش محتوایی گزارش ها؛ علمی بودن و به کارگیری از منابع معتبر به روز 50%
شیوه نگارش گزارش ها؛ رعایت اصول فنی نگارش در تدوین سمینار 20%
تحویل به موقع گزارش ها؛ زمان بندی مناسب در انجام مراحل 10%
اجرای کامل یک مثال مرتبط با سمینار همراه با تجزیه و تحلیل 10%
تدوین و تصویب پروپزال؛ رعایت اصول علمی و فنی در تدوین پروپزال 5%
تدوین و ارسال یک مقاله مروری از روش های مرتبط با موضوع سمینار 5%


به گارگیری سبک علمی و فنی در گزارش نویسی و ارائه شفاهی آن؛
توصیه می شود هر دانشجو، شخصا برای کسب تبحر و مهارت لازم در این زمینه، همراه با تمرین فراوان، از منابع مناسب و مرتبط در این خصوص، نهایت استفاده را داشته باشد. در ادامه فقط برای نمونه دو کتاب معرفی شده است:


نقیان فشارکی، مهدی راهنمای تدوین گزارش های علمی و فنی ویراست دوم، انتشارات یا مهدی، 1380.


عليدوستي، سيروس، و مريم ناخدا، راهنمای نگارش گزارشهاي علمي و فني. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران، 1385.

مطالعه این نوع کتاب ها و منابع از یک سو، باعث علمی تر شدن نوشتارها - گزارش، مقاله و پایان نامه - و ارائه های شفاهی می شود و از سوی دیگر سبب تسریع در تکمیل کار پژوهشی شما خواهد شد.

استفاده از نرم افزارهای مدیریت منابع علمی؛ علاوه بر مطالعه کتاب های نگارشی و سبک گزارش نویسی، استفاده از نرم افزارهای مدیریت منابع علمی نظیر Mendeley , Zotero , EndNote و ویرایش کننده های متن، نظیر ویراستیار توصیه می شود. نرم‌افزار ویراستیار به عنوان افزونه ای برای مایکروسافت وُرد، دارای قابلیت‌های غلط یاب املایی، اصلاح نویسه‌های متن و اصلاح نشانه‌گذاری است. استفاده از این ابزارهای نرم افزاری، قطعا در بلندمدت سبب کاهش زمان و افزایش دقت نگارشی در تدوین گزارش های علمی خواهد شد.

بیشتر تعامل ها جهت ارائه گزارش، به صورت مستند و بر اساس گزارش های پرینت شده و با هماهنگی قبلی خواهد بود. این گزارش ها، می تواند از طریق پست به آدرس پستی دانشگاه ارسال شود و یا اینکه دانشجو شخصا گزارش را حضوری تحویل دهد. برای مواردی که صحبت حضوری، لازم باشد، تاریخ و زمانی از طریق ایمیل، هماهنگ می شود. بسیار ضروری است که هماهنگی جهت تحویل گزارش و صحبت حضوری پیرامون آن حدودا یک هفته زودتر و از طریق پست الکترونیکی- ایمیل- انجام پذیرد. رعایت این بازه ی زمانی الزامی است و قطعا باعث برنامه ریزی بهتر و موثرتر خواهد شد.

مدت زمان سمینار؛
اکیدا توصیه می شود که درس سمینار در مدت زمان یک ترم تحصیلی، یعنی حدود 4 الی 6 ماه به پایان برسد. طولانی شدن آن صرفا باعث فرسایشی شدن خواهد شد و به شدت کیفیت آن را کاهش می دهد. به همین دلیل به طور پیوسته و گام به گام برای به سرانجام رساندن سمینار، تلاش شود.



اگر چه می تواند موضوع سمینار و پایان نامه در یک راستا باشند، با این وجود الزاما و قطعا، موضوع سمینار با موضوع پایان نامه هم راستا نخواهند بود. تصمیم نهایی در مورد ادامه سمینار برای پایان نامه، منوط به ارزیابی گزارش های سمینار دانشجو و سایر مسائل آموزشی و پژوهشی است. منظور از مسائل آموزشی و پژوهشی، قوانین، بخش نامه ها و ضوابط دم به دم و خلق الساعه ای است که ممکن است در دانشگاه مربوطه، اعلام و اجرا شود.

پی نوشت: چنانچه در توضیحات راهنمای درس سمينار كارشناسی ارشد، نکته یا مطلب مهمی فراموش شده است، لطفا از طریق ایمیل یا بخش نظرات مطرح بفرمایید. تلاش خواهد شد تا در گذر زمان و کسب تجربه های مفیدتر و آگاهی یافتن از ضوابط دم به دم و خلق الساعه دانشگاه ها، توضیحات و جزییات بیشتر، اضافه شود. بنابراین دانشجویانی که در حال انجام درس سمینار هستند، بهتر است هر چند هفته یکبار، مطالب این راهنما را دقیق، مرور و مطالعه نمایند تا اگر احیانا، توضیحات و جزییات بیشتری به یکی از موارد بالا، اضافه شد، کاملا مطلع و آگاه باشند. برای دانستن اینکه آیا توضیحات و جزییاتی اضافه شده است، می توانید تاریخ آخرین به روز رسانی را مدنظر قرار دهید. با این وجود، مسئولیت آگاهی از ضوابط دم به دم و خلق الساعه ی دانشگاه، به عهده خود دانشجوست.

پيوست های راهنمای درس سمینار


آخرین به روز رسانی: 95/01/08



:: موضوعات مرتبط: سمینار کارشناسی ارشد
:: برچسب‌ها: سمینار
ن : K. Mirzaie
ت :

مطالب و گزارش های برگزیده برای درس مدیریت پایگاه دانش


گزارش های برگزیده

عنوان

دانشجو

سال

دريافت

مروری بر وب معنایی و مهندسی آنتالوژی

محمد مهدی فلاح

93

دانلود

طراحی آنتولوژی مزاج شناسی انسان با استفاده از نرم افزار Protégé 4.2

سمیعی

93

دانلود

استفاده از آنتولوژی وب معنایی برای پیاده سازی محیط دانشگاه

یاسر شمس

92

دانلود

یادگیری در درختان تصمیم‌گیری و پیاده‌سازی الگو ریتم ID3

هادی ریاحیان

92

دانلود

سیستم های خبره مرتبط باشی ء مبتنی برفریم

میلاد رمضانی

92

دانلود

مهندسی و مدیریت دانش- کامن کدس

امیرحسین دهمولایی

92

دانلود

توسعه سیستم های پشتیبان تصمیم گیر با استفاده از Jess و Protege

دهقان - حسینی

92

دانلود

آموزش نرم افزار JESS

مسعود انصاری

91

دانلود

پروتیجی: ابزار مناسب جهت ساخت و ویرایش آنتالوژی

--

91

دانلود

سیستم های دسته بند یادگیر توسعه یافته

احمدرضا پاکرایی

91

دانلود

آنتالوژی پزشکی درسیستم مراقبت سلامت و درمان پویا

علی احمدی - پورقنبری

91

دانلود


مطالب و کتب آموزشی برای درس مدیریت پایگاه دانش

عنوان

نویسنده

سال

دريافت

ارزیابی و رتبه بندی ابزارهای ساخت هستی شناسی

ترجمه: اکرم فتحیان

1391

دانلود

الگوریتم های درخت تصمیم

طه همدانی

1391

دانلود

طراحی و پیاده سازی آنتالوژی دروس رشته ی کامپیوتر

امیری - زاهدی

1388

دانلود

آشنایی مقدماتی با شبکه های عصبی مصنوعی

امید صیادی

1387

دانلود

یادگیری درخت های تصمیم

لعبت عزیزی

1385

دانلود

کتاب مدیریت دانش

احمدی - صالحی

--

دانلود

کتاب مهندسی و مدیریت دانش: متدولوژی کامن کدس

اسکریبر

2000

دانلود

A Practical Guide To Building OWL Ontologies Using Protege 4 and CO-ODE Tools

The University Of Manchester

2007

دانلود

Logic programming for knowledge-intensive interactive applications

Jan Wielemaker

2009

دانلود

Overview of Oracle Business Rules

--

2009

دانلود

Advances in Semantic Computing

Maneesh Joshi

2010

دانلود

Advanced Knowledge Based Systems: Models, Applications & Research

Priti Srinivas Sajja

2010

دانلود


پایان نامه های مرتبط با مدیریت پایگاه دانش

عنوان

نویسنده

سال

دريافت

Design and Implementation of Knowledge-Based System for Text Retrieval Based on Context and User's Prior Knowledge

Ghaith AbdulSattar Alkubaisi

2013

دانلود

Semantic Web: The Next Generation Web

Pengfei Zhang

2012

دانلود

Verification of Completeness and Consistency in Knowledge-based Systems

Petter Fogelqvist

2011

دانلود

An Expert System for Dibetes Diagnosis

Smitha V

2010

دانلود

An Ontology-Based Retrieval System Using Semantic Indexing

Soner Kara

2010

دانلود

Evaluation and Implementation of Match Algorithms for Rule-based Multi-Agent Systems using the Example of Jadex

Eryk Lagun

2009

دانلود

Heuristic Algorithms in Bioinformatics

Jakob Vesterstrøm

2005

دانلود

Probabilistic Models for Gene Silencing Data

Florian Markowetz

2005

دانلود

An Investigation of the Use of Past Experience in Single and Multiple Agent Learning Classifier Systems

Kate Yvonne Foster

2005

دانلود

Scalable Clustering of Categorical Data and Applications

Periklis Andritsos

2004

دانلود

Pragmatics of the Knowledge Level

Guus Schreiber

1992

دانلود



اگر پیشنهاد، دیدگاه یا انتقادی در مورد مطالب آموزشی، گزارش های برگزیده و یا پایان نامه های مرتبط با درس مدیریت پایگاه دانش دارید، می توانید از طریق ایمیل یا بخش نظرات اطلاع دهيد.


آخرین به روز رسانی: 95/02/25



:: موضوعات مرتبط: مدیریت پایگاه دانش
:: برچسب‌ها: دانش, پایگاه دانش, مدیریت پایگاه دانش
ن : K. Mirzaie
ت :

سه گام تا اتمام پایان نامه

هر دانشجو پس از برگزاری جاسه دفاعیه پایان نامه، معمولا سه گام تا اتمام نهایی آن خواهد داشت که انجام و تکمیل هر چه سریعتر آنها، بسیار لازم و ضروری است:


یکم: انجام اصلاحات پیشنهادی داوران؛ در روند جلسه دفاعیه و پس از برگزاری آن، داور یا داوران نظراتی در جهت اصلاح پایان نامه به صورت کتبی یا شفاهی پیشنهاد می دهند یا سوالاتی مطرح می شود که پاسخ آنها هم در جلسه دفاعیه و هم در متن پایان نامه ضروری است. توصیه می شود در اسرع وقت، این اصلاحات پیشنهادی با هماهنگی استاد راهنما انجام شود.

دوم: صحافی و تهیه سی دی فایل های مرتبط با پایان نامه؛ پس از انجام اصلاحات کامل و دقیق، پایان نامه صحافی خواهد شد و فایل های متن اصلی پایان نامه در قالب ورد و پی دی اف و همچنین کدهای مربوطه همراه با منابع استفاده شده، در دو سی دی، تهیه و تدوین می شود. بنابراین سی دی تهیه شده شامل سه فولدر اصلی 1- متن پایان نامه 2- کدهای مربوطه و 3- منابع استفاده شده، خواهد بود. این دو سی دی، جدا از سی دی است که به دانشگاه جهت تسویه حساب، تحویل داده می شود.

سوم: تدوین و ارسال مقاله های پژوهشی؛ هر دانشجویی در صورت تمایل می تواند مقاله یا مقاله هایی از پایان نامه خود، تهیه و تدوین نماید. با این وجود هر گونه مقاله ای که از پایان نامه تهیه و تدوین می شود، حتما با هماهنگی استاد راهنما و در صورت لزوم استاد مشاور خواهد بود و تعیین کنفرانس یا مجله برای مقاله پژوهشی و ارسال آن هم، با مشورت و هماهنگی استاد راهنما انجام می شود. معمولا مقاله های اولیه برای کنفرانس و همایش ها و درصورت مناسب بودن کار پژوهشی انجام شده، مقاله های بعدی به مجله ها، ارسال خواهد شد.

هر گونه ارسال مقاله ای با هماهنگی استاد راهنما و در صورت لزوم استاد مشاور، انجام می شود. برای این منظور لازم است، خود دانشجو، شخصا با مطالعه کتاب های مرتبط با مقاله نویسی، بررسی سبک و سیاق مقاله های خوب و عالی، با روش مقاله نویسی به طور علمی و عملی، آشنا شود و تسلط نسبی در این خصوص کسب نماید. بنابراین لازمه این تسلط، مطالعه و تمرین زیاد خواهد بود.
هر دانشجویی حداکثر تا پایان نیمسال بعدی یعنی حدودا سه ماه بعد از دفاعیه می تواند به تدوین و ارسال مقاله اقدام نماید. هماهنگی برای گفتگو در مورد اصلاحات پایان نامه، تحویل نهایی آن و یا ویرایش مقاله ارسالی، حدودا یک هفته زودتر و از طریق ایمیل، انجام می پذیرد. رعایت این بازه زمانی، قطعا باعث برنامه ریزی بهتر و موثرتر خواهد شد.


آخرین به روز رسانی: 95/01/08



:: موضوعات مرتبط: پایان نامه کارشناسی ارشد
:: برچسب‌ها: پایان نامه
ن : K. Mirzaie
ت :

Journals and Conferences

about
Knowldege, Knowledge Engineering and Knowledge Base Management

Journals:

IEEE Journals:

Elsevier Journals:

Springer Journals:

Taylor & Francis Journals:

Others Journals:

Conferences:

  • ...
If you know other Journals and Conferences about Knowldege, Knowledge Engineering and Knowledge Base Management, you can send me a mail.

Last update: 95/01/08


:: موضوعات مرتبط: مدیریت پایگاه دانش
:: برچسب‌ها: پایگاه دانش, مدیریت پایگاه دانش
ن : K. Mirzaie
ت :

Journals and Conferences

Journals:

IEEE Journals:

Elsevier Journals:

Springer Journals:

Wiley Journals:

Taylor & Francis Journals:

Others Journals:

Conferences:

  • ...
If you know other Journals and Conferences about Computer Engineering, you can send me a mail.

Last updated: 94/07/10


:: موضوعات مرتبط: نشریات علمی معتبر خارجی
:: برچسب‌ها: نشریات خارجی
ن : K. Mirzaie
ت :
نشریات علمی معتیر ایرانی
مرتبط با رشته ی مهندسی کامپیوتر

 

مجله های علمی - پژوهشی:

 

مجله های علمی - ترویجی:

 

همایش ها و کنفرانس های معتبر ایرانی:

 

Iranian Journals (ISI):

 

Iranian Journals (ISC):

 

Iranian Journals:
  • Iranian Journal of Medical Informatics (IJMI)
  • Journal of Advances in Computer Engineering and Technology (JACET)
  • Journal of Computer and Robotics (JCR)
  • Journal of Electrical and Computer Engineering Innovations (JECEI)
  • HPC and Cloud Computing Applications Journal (HCCAJ)
  • Modeling & Simulation in Electrical & Electronics Engineering Journal (MSEEE)

 

Conferences:
  • The First International Conference on Topics in Theoretical Computer Science (TTCS 2015)
  • 7th international conference of information technology and knowledge (IKT2015)
  • ...

If you know other Iranian Journals and Conferences about Computer Engineering, you can send me a mail.

Last updated: 95/12/30


:: موضوعات مرتبط: نشریات علمی معتبر ایرانی
:: برچسب‌ها: کنفرانس ها, نشریات, مجلات, ایرانی
ن : K. Mirzaie
ت :
 
صفحه اصلی

.:: Kamal Mirzaie ::.